Zondag 4 december 2016 werd alweer de 10de wedstrijd van de Jos Feron Cup verreden. De locatie, Eijkhagenlaan te Landgraaf is sinds vorig jaar nieuw toegevoegd aan deze editie van de Jos Feron cup. Met temperaturen van rond het vriespunt was het bitter koud.

Het parcours van deze locatie mocht er vorig jaar al wezen. Dit jaar had de organisatie besloten om de route om te draaien. Hierdoor mochten we nu de steile klim af. Helaas betekende dit ook dat we nu meer en ook langere stukken mochten beklimmen. Alhoewel minder steil was dit heel zwaar, ik denk eerlijk gezegd zelfs zwaarder dan afgelopen jaar.

Gestart werd er dit jaar boven bij de start waarvan de liggen iets gewijzigd was ten opzichte van afgelopen jaar. Na een klein stukje verharde ondergrond gingen we direct al afdalend het bos in. Na een korte knik om een boom volgt de steile afdaling naar beneden richting de zandgrond. De zandgrond werd weer opgevolgd door een bosstrook. Allemaal snel te rijden doordat de ondergrond hard was en het nog een klein beetje bergaf leek te gaan. Na de bosstrook draaiden we 2x kort naar links waarna we aan de lange beklimming begonnen; over het smalle paadje langs de omheining ging het omhoog met op het einde een korte fikse heuvel. Daarna ging het verder omhoog. Eerst nog relatief vlak maar al snel weer steiler en vooral lastiger vanwege de verschillende boomwortels. Eenmaal boven draaiden we naar rechts en gingen weer een stuk naar beneden, via een scherpe bocht naar links begonnen we weer aan het volgende deel bergop gevolgd door een afdaling met daarin nog een scherpe bocht naar rechts. Hierna kregen we een kort stukje vlak waarna we aan de laatste lange beklimming begonnen. Om het nog lastiger te maken mochten we nog door de losse ondergrond, om een aantal bomen, omhoog en omlaag waarna we direct verder omhoog mochten. Na weer een klein stuk vlak draaiden we links richting de finish maar voordat we daar waren volgde nog een korte afdaling (met daarin een scherpe bocht naar rechts) en nog een laatste beklimming met daarin nog een steil stuk dat door de boomwortels veel lastiger was dan op het eerste oog gedacht.

Zoals altijd werd het parcours weer ingekort en aangepast voor de jeugd uit categorie 1 en 2 maar ook zij moesten behoorlijk klimmen.

Tevens was het tijd voor het 2de deel van de Kampioenschappen. Vandaag stonden de Limburgcross MTB Kampioenschappen op het programma. Dit betekend dat de volgende categorieën mochten aantreden voor een kampioenschap:

• Jeugd 1
  • Jeugd 2
  • MTB Nieuwelingen/Junioren
  • MTB Heren
  • MTB Masters

De uitslagen:

In Blok 1, bij de Vrouwen, was het PIEN LIMPENS die haar 3de overwinning mocht noteren. Bij de Nieuwelingen/Junioren CC was het TIM NEFFGEN die de sterkste was en zijn 2de overwinning liet optekenen terwijl bij de Nieuwelingen/Junioren MTB RAPHAEL KOCKELMANN voor de 3de keer als eerste over de meet kwam.

In Blok 1A, Jeugd 3, was het JAN HABERMANN die zijn 1ste overwinning van dit seizoen pakte.

In Blok 2 was het, bij de Mannen CC, LUUK NISSEN die voor de 6de keer de overwinning pakte terwijl bij de Masters CC EDWIN RAATS alweer zijn 10de overwinning mocht noteren.

In Blok 3 met Jeugd 1 en 2 was het FREEK BOUTEN (Jeugd 2) die voor de 2de keer dit seizoen de overwinning mee naar huis nam. Bij Jeugd 1 was het MIKA BRANDS die zijn 9de overwinning van het seizoen mocht noteren.

In Blok 4, het laatste blok, komen de MTB’ers aan bod. Bij de Mannen MTB was het BAS PETERS die de overwinning pakt, zijn 1ste. Bij de Masters MTB was het KRIS DE NEF die voor de 5de keer als eerste over de finish kwam.

Hieronder de nummers 1, 2 en 3 van alle categorieën. Voor de volledige (en officiële) uitslag verwijs ik jullie weer graag naar de pagina uitslagen of hier.